Bez kategorii

Co słychać (komunikacyjnie) w Skawinie?

Miasto i Gmina Skawina to najbardziej przyległa aglomeracja od strony południowo-zachodniej do Krakowa. Jednak komunikacja z centrum Krakowa pozostaje wiele do życzenia. Mimo 12 linii dziennych i 1 linii nocnej, która wykonuje tylko dwa kursy z pt./sb. i sb./nd. (201, 203, 213, 223, 233, 235, 243, 245, 253, 263, 273, 283 oraz 903), podróż do centrum Krakowa trwa niekiedy bardzo długo. Przede wszystkim jest to spowodowane przez ciągle zakorkowaną DK44. Alternatywą połączenia Skawiny z centrum Krakowa może stanowić SKA (Szybka Kolej Aglomeracyjna), która już nawet pilotażowo kursowała, jako SKA2. PKP PLK zaczęło remont na linii nr 94. Remont trwa, a prace są zaawansowane, czego dowodem są fotografie wykonane na stacji Skawina.

Zdjęcie od strony budynku dworca. Peron II już nie istnieje. Wymiana pasażerska dokonuje się tylko i wyłącznie na peronie I.

Wymieniane są słupy trakcyjne w formie kratownic, tory oraz budowane są nowe perony, które będą obsługiwały pociągi regionalne, ale także SKA2. W miejscu dawnej kładki nad peronami budowane jest przejście podziemne.

Przejście podziemne połączy perony oraz Dworzec Skawina z ul. Tyniecką.

Gmina Skawina pozyskała pieniądze na odnowę Dworca Skawina, który przez ostatnie lata był zamknięty, a jego stan pogarszał się z roku na rok. W nowym budynku będą mieściły się kasy biletowe, poczekalnia oraz Biblioteka Miejska. Będzie to miejsce kulturalne Miasta i Gminy Skawina.

Budynek Dworca Skawina odrestaurowany w koncepcji pierwowzoru.

Przy budynku dworca będzie mieściła się infrastruktura SCK (Skawińskiego Centrum Komunikacyjnego). Będzie to pętla autobusowa z zadaszonymi wiatami, system parkingu P+R na 500 samochodów oraz połączenie ścieżkami rowerowymi odległych osiedli Skawiny i miejsca postojowe ze stojakami rowerowymi.

Pętla autobusowa będzie służyła na wymianę pasażerską pomiędzy autobusami dowożącymi pasażerów z Gminy Skawina, którzy będą przesiadali się na pociąg.
Zadaszona wiata na jednym z peronów przystankowych.
Zadaszono wiata przystankowa na jednym z peronów przystankowych.

Obok Dworca Skawina powstaje duży parking, który ma pomieścić 500 samochodów. Będzie to system parkingu P+R (czyli zaparkuj swój samochód i przesiądź się do komunikacji zbiorowej).

W tle budowa parkingu P+R.

Podczas budowy nie obyło się bez odkryć historycznych. Przed budynkiem dworca odkryto zalaną betonem i asfaltem kostkę z XIX wieku, która, jak się okazuje będzie wykorzystana podczas budowy nowego podłoża. Historia będzie przenikała się z teraźniejszością!

Miejmy nadzieję, że budowa Skawińskiego Centrum Komunikacyjnego przysłuży się mieszkańcom Gminy. Jest jeszcze jeden szczegół, a mianowicie uruchomienie autobusu elektrycznego, który miałby dowozić mieszkańców osiedli do dworca. Jednak o nim więcej informacji, gdy będą już podane oficjalnie przez Urząd Miasta i Gminy Skawina. Teraz zostaje uzbroić się w cierpliwość i oczekiwać rychłych zakończeń remontów, które mają polepszyć komunikację ciągle mnożącej się Gminy.